Het is belangrijk om regelmatig het oliepeil van je auto te checken en om deze te (laten) verversen. Daarbij is het ook heel belangrijk dat je de juiste motorolie in je auto giet. Bij de garage weten ze dat natuurlijk heel goed. Maar als leek heb je niet gelijk antwoord op de vraag: welke olie voor mijn auto?
Het uitzoeken van de juiste motorolie kan nog best een gepuzzel zijn, omdat je met meerdere dingen rekening moet houden. Als je de verkeerde olie kiest dan kun je de motor van jouw auto blijvend beschadigen. Als je op onderstaande punten let, dan kan het zeker niet misgaan.
Viscositeit
Een belangrijk aspect van motorolie is viscositeit. Dit heeft alles te maken met de dikte of stroperigheid van de vloeistof. Olie met een dikkere textuur geeft meer smering aan de motor. Een dunne vloeistof voert makkelijker vuil en hitte af. Echter zijn er wel moeilijkheden met hele dikke of dunne oliën. Een olie wordt dunner als de motor heet wordt. Een dunne vloeistof is weer te dun als de motor aanstaat. Dikke oliën zijn weer te stroperig als de auto stilstaat.
Hiervoor zijn speciale multigrade oliën uitgevonden. Een 15W-40 olie heeft bijvoorbeeld als het koud is de viscositeit van een SAE 15 olie, terwijl hij bij 100 graden Celsius de dikte van een SAE 40 olie heeft. Zo’n soort olie is vaak dé oplossing voor moderne auto’s.
Kwaliteitsnormen
Er zijn veel verschillende instanties die kwaliteitsnormen afgeven voor motorolie. Welke moet je nu geloven tijdens het motorolie kopen? ACEA is de Europese normering en staat voor Association des Constructeurs Europeens d’Automobile. Deze kwaliteitsaanduiding bestaat uit een letter en een cijfer. Hoe hoger het cijfer, hoe beter de kwaliteit. Dit Franse keurmerk kijkt naar de rijstijl van Europese automobilisten. In Amerika is het weer bijvoorbeeld heel anders.
Het American Petroleum Institute (API) gebruikt bijvoorbeeld een S aanduiding voor benzinemotoren en een C aanduiding voor diesel. De letter die erachter staat geeft de kwaliteit, hoe hoger de letter, hoe hoger de kwaliteit. Een SF/CD kwalificatie is bijvoorbeeld veel ouderwetser en dus minder goed dan de huidige SM/CF norm. De API-normen zijn ontworpen voor Amerikaanse auto’s en Amerikaanse rijomstandigheden. Daarom ontwikkelden de Europese autofabrikanten hun eigen testnormen, zoals bijvoorbeeld ACEA.
De Japanners hebben ook hun eigen keurmerk voor motorolie: JASO. Hier wordt niet alleen gekeken naar de kwaliteit van de olie, maar ook of de motorolie geschikt is voor een natte koppeling. Een geschikte motorolie herken je aan het MA-label op de fles.
Synthetische olie
Synthetische motorolie wordt op maat gemaakt in het laboratorium. De fabrikant kan precies bepalen welke moleculen er in de motorolie zitten. De variatie in de moleculen is kleiner en de moleculen breken niet gemakkelijk af. Doordat er minder inwendige weerstand is, leidt dit ook tot minder brandstofverbruik. Met deze trend van duurzaamheid en minder CO2 uitstoot is dit natuurlijk heel belangrijk.
Welke olie voor mijn auto?
Het beste is een half- of een volsynthetische olie met een JASO MA1 keurmerk. Als je veel lange en snelle ritten rijdt, kies dan voor een laag getal zoals 10W-30 of 10W-40. Hetzelfde geldt voor winterse omstandigheden. Hoe korter en langzamer de ritten, hoe hoger het getal. Kom je er echt niet uit? Ga dan toch even langs de garage.
Bron: Olievoordeelshop.nl